Σεμινάριο Εκπαίδευσης Φυσικοθεραπευτών στο Πυελικό Έδαφος

Γιατί υπάρχει απίστευτη ανάγκη για φυσικοθεραπευτές που γνωρίζουν το Πυελικό Έδαφος και τις Δυσλειτουργίες του. Ένα «πολύτιμο» πεδίο γνώσης με επιστημονικό ενδιαφέρον, τεράστια ζήτηση και αποτελεσματική αντιμετώπιση

Το πρώτο Σαββατοκύριακο Νοεμβρίου 2 & 3 Νοεμβρίου 2024) το φυσικοθεραπευτήριο Φ/Θ ΠΡΑΞΙΣ ξεκινά έναν κύκλο σεμιναρίων με γνωστικό αντικείμενο το «Πυελικό Έδαφος». Το 1ο σεμινάριο απευθύνεται σε φυσικοθεραπευτές με σχετική γνώση του Πυελικού Εδάφους που θέλουν να εμβαθύνουν στους τομείς: Ορθή Αξιολόγηση Πυελικού Εδάφους, Κλινική Συλλογιστική.

Τα στατιστικά που σοκάρουν

• Το 50% με 75% των γυναικών μετά τον καρκίνο μαστού δε μιλούν για το σύνδρομο πρόωρης εμμηνόπαυσης και των συμπτωμάτων δυσπαρευνίας, ακράτειας ούρων και κολπικής ξηρότητας[1]
  • Το 50% των γυναικών στην εγκυμοσύνη και μετά τον τοκετό εμφανίζουν διαταραχές πυελικού εδάφους
  • Το 3% με 11% των ανδρών και το 3% με 17% των γυναικών θα εμφανίσουν ακράτεια ούρων
  • Το 16% των ενηλίκων στις ΗΠΑ παρουσιάζουν ακράτεια κοπράνων, το 8% στην Ασία, Κίνα και Ινδία και το 28% στην Ιαπωνία.
  • Το 1/3 των γυναικών θα εμφανίσει πρόπτωση πυελικών οργάνων σε κάποιον βαθμό, κάποια στιγμή της ζωής τους.
  • Στις γυναίκες, κάτω από την ομπρέλα των συμπτωμάτων που περιλαμβάνονται στον όρο «σεξουαλική δυσλειτουργία», το 10% με 20% θα παρουσιάσει δυσπαρευνία (πόνο κατά το σεξ), 1% με 7% πόνο στον κόλπο και 10% με 15% ανοργασμία.
  • Στους άνδρες, ο πόνος στον πυελικό έδαφος θα προσκαλέσει συμπτώματα σεξουαλικής δυσλειτουργίας. Το 30% των ανδρών θα παρουσιάσει στυτική δυσλειτουργία, ποσοστό που ανέρχεται πάνω από το 50% σε άνδρες άνω των 50 ετών και δυσλειτουργία εκσπερμάτισης (20% με 30% πρώιμη εκσπερμάτιση, 1% έως 4% καθυστερημένη εκσπερμάτιση).
  • Το 15% με 20% των γυναικών εμφανίζει πυελικό πόνο, ενώ ο χρόνιος πυελικός πόνος παρουσιάζεται σε σημαντικό αριθμό ανδρών, με επιπτώσεις στην ποιότητα της ζωής του, στην ψυχική τους υγεία, τις καθημερινές τους δραστηριότητες και τη σεξουαλική τους λειτουργία.

Ποιος είναι ο ρόλος της φυσικοθεραπείας στην αντιμετώπιση των δυσλειτουργιών του Πυελικού Εδάφους;

Ο ρόλος της φυσικοθεραπείας είναι κοινός διεθνώς. Ορίζεται από τον Διεθνή Οργανισμό Φυσικοθεραπείας (World Physiotherapy)  και ακολουθεί τις Διεθνείς κατευθυντήριες οδηγίες του. Η κλινική πρακτική λοιπόν σε όλες τις χώρες -και στην Ελλάδα- ακολουθεί κατευθυντήριες οδηγίες που βασίζονται σε επιστημονική τεκμηρίωση και κλινική εμπειρία.

Ποιες είναι οι οδηγίες του παγκόσμιου οργανισμού φυσικοθεραπείας για το Πυελικό Έδαφος;

Ο Διεθνής Οργανισμός Φυσικοθεραπευτών στην Υγεία της Πυέλου και της Γυναίκας (IOPPWH) αποτελεί ένα από τα τμήματα του παγκοσμίου οργανισμού φυσικοθεραπείας και αφορά γυναίκες, αλλά και άνδρες και παιδιά. Ιδρύθηκε το 1999 και ήταν το 3ο επιστημονικό τμήμα.

Πώς μπορεί να βοηθήσει ο φυσικοθεραπευτής  Πυελικού Εδάφους τη γυναίκα, στην εγκυμοσύνη και μετά τον τοκετό;

Για να μπορέσει ο φυσικοθεραπευτής να αντιμετωπίσει τις δυσλειτουργίες του πυελικού εδάφους κατά τη διάρκεια της Εγκυμοσύνης και μετά τον τοκετό θα πρέπει να γνωρίζει καλά την ανατομία και λειτουργική ανατομία του πυελικού εδάφους. Επίσης, ο φυσικοθεραπευτής πυελικού εδάφους γνωρίζει και αναγνωρίζει τις δυσλειτουργίες του: Τη δυσλειτουργία κύστης, την πρόπτωση πυελικών οργάνων, τη δυσλειτουργία εντέρου, τη σεξουαλική δυσλειτουργία και τον πυελικό πόνο.

Πώς βοηθά ο φυσικοθεραπευτής που γνωρίζει την αποκατάσταση του Πυελικού Εδάφους;

Στην περίπτωση που στους μύες του πυελικού εδάφους υπάρχει αυξημένος μυϊκός τόνος (σφίξιμο) όπως σε περιστατικά σεξουαλικής δυσλειτουργίας ή πυελικού πόνου, ο φυσικοθεραπευτής θα πρέπει να γνωρίζει πώς να χαλαρώσει τον μυϊκό ιστό, ενώ αν υπάρχει χαλάρωση όπως σε περιστατικά ακράτειας ούρων/κοπράνων ή πρόπτωσης, ο φυσικοθεραπευτής των δυσλειτουργιών του πυελικού εδάφους. καλείται να δημιουργήσει ένα πρόγραμμα ενδυνάμωσης των μυών της περιοχής.

Γιατί είναι σημαντικό να ενημερώνονται και να εκπαιδεύονται οι φυσικοθεραπευτές στο αντικείμενο του Πυελικού Εδάφους;

Στην Ευρώπη, την Αυστραλία και τις ΗΠΑ, μία στις τέσσερις γυναίκες μετά τον τοκετό ή την εμμηνόπαυση παρουσιάζουν δυσλειτουργία του Πυελικού Εδάφους., με τουλάχιστον ένα από τα πέντε συμπτώματα που προκύπτουν εξαιτίας της. Η γνώση βοηθά όχι μόνο στην αντιμετώπιση αλλά και την πρόληψη. Τη γνώση αυτή μπορούν να τη διαδώσουν με ασφάλεια οι φυσικοθεραπευτές που γνωρίζουν το πυελικό έδαφος και τις δυσλειτουργίες του και να επέμβουν είτε βοηθώντας τη γυναίκα, τον άνδρα ή το παιδί να προλάβει ή να αντιμετωπίσει τις επιπτώσεις τους.

Πόσο αποτελεσματικά μπορεί να «επέμβει» η φυσικοθεραπεία στην αντίληψη της σωστής εκτέλεσης ενός προγράμματος επανεκπαίδευσης των μυών του Πυελικού Εδάφους;

Στους 100 ανθρώπους που εκτελούν συσπάσεις των μυών του ΠΕ:

• Το 50% καταβάλει ιδανική προσπάθεια
  • Το 11% αποτελεσματική
  • Το 14% αναποτελεσματική
  • Το 25% εκτελεί Valsalva, αυξάνει δηλαδή την ενδοκοιλιακή πίεση. Ακριβώς αυτό που δεν πρέπει να κάνει.

Η έρευνα έχει δείξει ότι και μόνο με μία (1) συνεδρία φυσικοθεραπείας, το 70% των ανθρώπων που απευθύνονται σε φυσικοθεραπευτή, είναι ικανό να εκτελέσει σωστή σύσπαση των μυών του πυελικού εδάφους.

Πόσο αποτελεσματικά μπορεί να «προλάβει» η φυσικοθεραπεία τις δυσλειτουργίες του Πυελικού Εδάφους στην εγκυμοσύνη και  μετά τον τοκετό;

Έρευνες έχουν αποδείξει ότι η παροχή εποπτευόμενου και εντατικού προγράμματος εκπαίδευσης των μυών του πυελικού εδάφους από ειδικό φυσικοθεραπευτή σε εγκρατείς έγκυες γυναίκες κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, προλαμβάνει την ακράτεια ούρων κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης και μετά τον τοκετό.

Τι περιμένει μία γυναίκα ή ένας άνδρας  με συμπτώματα δυσλειτουργιών Πυελικού Εδάφους από ένα φυσικοθεραπευτή με ειδική γνώση σε αυτό το αντικείμενο;

Τη λήψη αναλυτικού ιστορικού, την εκπαίδευση επίγνωσης του πυελικού εδάφους, την κολπική ή και πρωκτική δακτυλική αξιολόγηση των μυών και την κλινική συλλογιστική προκειμένου να προκύψει ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα εκπαίδευσης των μυών του πυελικού εδάφους.